Domů Změny v sazbách DPH od roku 2024. Co bude jinak?

Změny v sazbách DPH od roku 2024. Co bude jinak?

27. 12. 2023

Daň z přidané hodnoty (DPH) se do konce roku 2023 uplatňuje v základní sazbě 21 %, první snížené sazbě 15 % a druhé snížené sazbě 10 %. Díky změnám v tzv. konsolidačním balíčku bude zákon č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty (ZDPH) od 1. 1. 2024 obsahovat nové sazby.

Změny budou mít dopad na nastavení ekonomických a účetních softwarů – doporučujeme proto aktualizovat číselníky tak, aby v okamžiku účinnosti novely byl systém již nastaven.

Přehled nových sazeb DPH

Od roku 2024 jsou v platnosti tyto tři sazby DPH:  

  • základní sazba 21 %,
  • snížená sazba 12 %,
  • nulová sazba 0 %.

Na co se nově vztahuje základní sazba 21 %?

  • Nealkoholické nápoje (původní sazba 15 %) s výjimkou pitné kohoutkové vody a některých mléčných výrobků, které budou spadat do 12 % sazby.
  • Dodání palivového dřeva a řezaných květin.
  • Vybrané služby (kadeřnické a holičské; podávání točeného piva a nealkoholických nápojů s výjimkou kohoutkové vody a některých nápojů; služby autorů a umělců; sběr, přeprava a skládkování komunálního odpadu; oprava obuvi, kožených výrobků a úklidové práce).

Ostatní nezmíněné položky zůstanou v sazbě 21 % (např. pohonné hmoty a elektrická energie).

Na co se nově vztahuje snížená sazba 12 %?

  • Dodání potravin.
  • Nepravidelná pozemní a vodní hromadná přeprava osob (např. příležitostná autobusová přeprava žáků do divadla).
  • Provoz lyžařských svahů.
  • Noviny, časopisy a periodika (elektronické i tištěné). 
  • Zdravotnické a diagnostické prostředky.
  • Ubytovací a stravovací služby
  • Stavební práce rodinných a bytových domů.

Na co se vztahuje nulová sazba 0 %?

  • Dodání knihy a poskytnutí obdobné služby podle § 71i ZDPH.
  • Knihy (elektronické i tištěné) – uplatní se osvobození od daně s nárokem na odpočet daně na vstupu.

Tyto položky bude nutné doplnit do řádku 26 formuláře přiznání k DPH.

Limitace odpočtu DPH za osobní automobily

Další významná změna nastane u pořízení osobního automobilu kategorie M1. Do této kategorie spadají vozidla, která mají nejvýše 8 míst k přepravě osob (kromě místa řidiče), nebo jde o víceúčelová vozidla používaná pro přepravu osob.

Dochází k omezení částky, kterou si může plátce DPH odečíst, a to na maximum 420 000 Kč. Tento odpočet odpovídá vstupní ceně vozu ve výši 2 mil. Kč.

Zorientujte se v účetních a daňových novinkách

Úpravy sazeb DPH nejsou jediné, co nás v roce 2024 čeká. Přečtěte si další články na témata:

Jde vám ze změn hlava kolem?

Nebuďte na administrativu sami. Přenechte ji odborníkům a věnujte se raději naplno svému podnikání.

Obraťte se na nás a pomůžeme vám nejen s otázkami okolo DPH. Poradíme si také s kompletním vedením účetnictví, mzdovou agendou, reporty i digitalizací dokladů.

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i samotným vedením účetnictvím, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.