Domů Změny stravného na Slovensku od 01.09.2022

Změny stravného na Slovensku od 01.09.2022

18. 08. 2022

Ministerstvo práce, sociálních věcí a rodiny Slovenské republiky vydalo nové sazby týkající se cestovních náhrad. Současně se také zvyšuje základní náhrada za kilometr při služební cestě.

Stravné na Slovensku se mění na základě zvyšování cen jídel a nealkoholických nápojů v restauracích a náhrady za kilometr v návaznosti na zvyšování cen souvisejících s motorovými vozidly (pohonné hmoty aj.).

Opatření č. 281/2022 Z. z. o sumách stravného bude účinné již od 01.09.2022.

Sumy stravného pro pracovní cesty se změní následovně:

  • Pro časové pásmo 5 hodin až 12 hodin trvaní pracovní cesty ze 6,00 € na 6,40 €
  • Pro časové pásmo nad 12 hodin až 18 hodin trvaní pracovní cesty ze 9,00 € na 9,6 €
  • Pro časové pásmo nad 18 hodin trvaní pracovní cesty z 13,70 € na 14,50 €

Změna těchto sum ovlivňuje také další oblasti:

  • Příspěvky na stravování – dle zákoníku práce má zaměstnavatel povinnost poskytnout zaměstnanci příspěvek na stravné, a to ve výši nejméně 55 % z ceny jídla, nebo nejméně 55 % ze sumy stravného při pracovní cestě trvající 5-12 hod – tudíž od 01.09.2022 maximálně do výše 3,52 EUR (jedná se o daňově uznatelný náklad pro zaměstnavatele).
  • Stravné lístky – zákoník práce stanovuje minimální hodnotu stravenky, která musí být nejméně 75 % stravného (z pracovní cesty, která trvá 5-12 hodin), tedy od 01.09.2022 se minimální hodnota zvyšuje z 4,50 EUR na 4,80 EUR.

Jestliže zaměstnavatel poskytuje příspěvek na stravování, minimální příspěvek činí 55 % z hodnoty stravenky, tudíž minimální výše příspěvku bude 2,64 EUR. Tyto příspěvky na stravné se poskytují vždy dopředu, aby je zaměstnanci měli k dispozici již první pracovní den následujícího měsíce, proto je potřeba změny zohlednit již na konci měsíce srpna 2022.

Základní náhrady za používání silničních motorových vozidel se od 01.09.2022 také zvyšují:

  • Jednostopová vozidla a tříkolky ze sazby 0,059 EUR na 0,063 EUR/Km
  • Osobní silniční motorová vozidla ze sazby 0,213 EUR na 0,227 EUR/Km

Bára Adamcová
Accounting Consultant Assistant

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i samotným vedením účetnictvím, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.