Domů Změny stravného na Slovensku od 01.01.2023

Změny stravného na Slovensku od 01.01.2023

07. 12. 2022

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky vydalo dňa 07.12. 2022 opatrenie, ktorým sa s účinnosťou od 01.01.2023 zvyšujú sumy stravného.

Sumy stravného pre pracovné cesty sa menia nasledovne:

  • Prečasové pásmo 5 až 12 hodín zo sumy 6,40 € na 6,80 €
  • Prečasové pásmo 12 až 18 hodín zo sumy 9,60 € na 10,10 €
  • Prečasové pásmo nad 18 hodin zo sumy 14,50 € na 15,30 €

‍Táto zmena zároveň ovplyvňuje:

  •  Príspevky na stravovanie – v zmysle Zákonníka práce má zamestnávateľ povinnosť poskytnúť zamestnancovi príspevok na stravné vo výške najmenej 55% z ceny jedla, maximálne však 55% zo sumy stravného pri pracovnej ceste trvajúcej 5-12 hodín – t.j. od 01.01.2023 maximálne vo výške 3,74 EUR (ide o daňovo uznateľný     výdavok pre zamestnávatela).
  •  Stravné lístky – zákoník práce stanovuje minimální hodnotu stravenky, která musí byť najmenej 75 % stravného (z náhrady při pracovnej ceste, která trvá 5-12 hodin), teda od 01.01.2023 se minimální hodnota zvyšuje zo 4,80 EUR na 5,10 EUR.
  •  Ak zamestnávateľ poskytuje finančný príspevok na stravovanie, minimálna suma príspevku činí 55% z hodnoty stravného lístka, t.j. od 01.01.2023 bude minimálna hodnota 2,81 EUR. Finančný príspevok na stravné sa poskytuje vždy dopředu, aby zamestnanec mal k dispozícii finančné prostriedky už prvý pracovný deň nasledujúceho mesiaca. Preto je potřebné zohľadniť uvedené zmeny už na konci decembra 2022.

Mgr. Andrea Kasanická
Payroll Manager

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i samotným vedením účetnictvím, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.