Od 1. 7. 2024 a následně od 1. 1. 2025 začnou platit další úpravy pravidel dohod o provedení práce (DPP). Ke změnám dochází zejména z toho důvodu, že DPP nemají sloužit jako jediný zdroj příjmů zaměstnanců, ale pouze jako doplňkový a příležitostný přivýdělek. Další motivací je snaha zachovat osvobození příjmu zaměstnance od placení pojistného u jednoho zaměstnavatele.
S platností od července 2024 mají zaměstnavatelé povinnost:
Oznámení o nástupu se týká i dohod uzavřených před 1. 7. 2024, které jsou stále aktivní – jako zaměstnavatel je musíte tzv. donahlásit s dřívějším datem nástupu.
Registr dohod bude spravovat Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) a zaměstnavatelé do něj budou moci nahlížet.
Úpravy limitů pro odvody pojistného měly podle původního návrhu platit už letos, ale nakonec došlo k posunu termínu a současně ke změně navrhovaných pravidel. Schválená verze zákona od ledna 2025 zavádí:
Zaměstnanec si sám zvolí, kterou z dohod chce u ČSSZ evidovat jako oznámenou. Rezervace bude vždy platná po celý kalendářní měsíc, a to i v případě, že dohoda v průběhu měsíce skončí. Pokud by tedy např. zaměstnanec v daném měsíci uzavřel další dohodu, tak si ji nemůže zarezervovat.
Další rezervaci lze provést až v následujícím kalendářním měsíci za předpokladu, že druhý zaměstnavatel řádně nahlásí ukončení rezervované dohody. Pokud tak neučiní, tak je možné rezervaci ukončit i na žádost zaměstnance – ukončení dohody doloží České správě sociálního zabezpečení.
ČSSZ bude také předávat informace o zaměstnancích registrovaných v režimu oznámené dohody příslušným zdravotním pojišťovnám, aby bylo zřejmé, ze které dohody neplyne povinnost odvádět pojistné.
V praxi také zřejmě nastane situace, kdy příjem z oznámené dohody překročí limit pro odvody (25 % z průměrné mzdy). Pak bude zaměstnavatel postupovat klasicky – z odměny odvede příslušné pojistné na sociální a zdravotní pojištění, jako by se nejednalo o oznámenou dohodu.
Stejný princip jako při odvodu pojistného bude zachován i při odvodu daně z příjmu. Tzn. pokud odměna zaměstnance nepřesáhne rozhodný příjem (limit) a zaměstnanec nepodepsal prohlášení poplatníka, odvede se daň srážková, při překročení limitu to bude daň zálohová.
Změny zákonů jako jednotlivci neovlivníme. Může se stát, že vám kvůli novelám vzrostou náklady na brigádníky a související administrativu. Jiné věci ale ovlivnit můžete. Díky automatizaci zpracování mezd například snížíte náklady až o 30 %! Chytré nástroje vám totiž ušetří spoustu času.
Ještě zpracováváte mzdy ručně? Obraťte se na nás – rádi vám pomůžeme s převedením mzdové agendy do onlinu i samotným účtováním.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.