Domů Termíny čerpání dovolené: co musí vědět zaměstnavatel i zaměstnanec

Termíny čerpání dovolené: co musí vědět zaměstnavatel i zaměstnanec

06. 08. 2025

Léto je hlavní sezóna dovolených – a také období, kdy se nejčastěji střetávají plány zaměstnanců s potřebami firmy. Přinášíme vám přehled, jak se termíny dovolené určují a kdy má navrch zaměstnavatel, nebo naopak zaměstnanec.

Kdo rozhoduje o dovolené

Až na dvě výjimky níže o termínu dovolené rozhoduje vždy zaměstnavatel. Zaměstnanec o ni může požádat, ale není oprávněn jednostranně oznámit, že si bere dovolenou. Zaměstnavatel při rozhodování zohledňuje:

  • Provozní potřeby (např. sezónní nárůst poptávky)
  • Oprávněné zájmy zaměstnanců (např. peče o děti během prázdnin)

Pokud zaměstnavatel termín určí, musí ho zaměstnanci oznámit minimálně 14 dnů předem a v písemné formě.

Do kdy je nutné dovolenou vyčerpat

Standardně platí, že dovolená se čerpá v tom kalendářním roce, kdy na ni vznikl nárok. Pokud to není možné, zaměstnavatel ji musí určit tak, aby byla vyčerpána do konce následujícího roku.

Čerpání dovolené může odložit nebo znemožnit několik okolností:

  • Na straně zaměstnavatele: neodkladné provozní potřeby, kdy by absence zaměstnance ohrozila chod firmy.
  • Na straně zaměstnance: mateřská či rodičovská dovolená, otcovská dovolená, dlouhodobá pracovní neschopnost nebo povinná účast na vojenském cvičení – při těchto překážkách mu nesmí zaměstnavatel dovolenou nařídit. Po dobu ostatních překážek na straně zaměstnance může určit čerpání dovolené pouze na žádost zaměstnance.

Kdy si zaměstnanec může dovolenou určit sám

Existují dvě situace, kdy má zaměstnanec větší pravomoc:

1. Po mateřské, rodičovské nebo otcovské dovolené

Zaměstnavatel musí umožnit čerpání dovolené tak, aby bez přerušení navazovalo na skončení mateřské dovolené, na tu část rodičovské dovolené, po kterou by zaměstnankyně čerpala mateřskou, nebo na otcovskou dovolenou – a to na základě písemné žádosti zaměstnance.

2. Nevyčerpaná dovolená z předchozích let

Pokud zaměstnavatel do 30. 6. aktuálního roku neurčí termín čerpání dovolené z předchozího roku, může si termín zvolit sám zaměstnanec, přičemž nemusí přihlížet k potřebám zaměstnavatele.

Termín zaměstnavateli oznámí písemně nejméně 14 dnů předem. Toto oprávnění se vztahuje výhradně na dovolenou převedenou z minulých let – nikoliv na nárok, který vznikl v aktuálním kalendářním roce.

Zaměstnavatel v tomto případě neztrácí právo dovolenou zaměstnanci určit, nicméně rozhoduje to, kdo určí termín dovolené dříve. Pokud tedy např. zaměstnanec 5. 7. oznámí, že bude čerpat dovolenou v září, a naopak zaměstnavatel zaměstnanci 10. 7. oznámí, že mu určil dovolenou na srpen, má rozhodnutí zaměstnance přednost před rozhodnutím zaměstnavatele.

Zajistěte si plynulé léto bez zmatků

Abyste se vyhnuli provozním komplikacím, doporučujeme mít jasně nastavený vnitřní proces pro schvalování dovolené. Digitální HR systém (např. aplikace Tria) umožní rychlé schvalování, přehled o absencích a snazší plánování kapacit.

Pokud chcete, aby váš HR a mzdový proces běžel bez papírování a zbytečných zdržení, obraťte se na náš tým. Pomůžeme vám nastavit digitální agendu mzdových a personálních procesů, abyste měli vše pod kontrolou a získali čas na to, co je pro vaši firmu důležité.

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.