Evropský parlament a Rada EU schválily směrnici, která promění pravidla odměňování v celé EU. Členské státy včetně ČR mají povinnost ji implementovat do své legislativy.
Zaměstnanci budou mít nově právo otevřeně mluvit o své mzdě a žádat srovnání s ostatními. Firmy musí zajistit rovné odměny za stejnou práci, sdílet systém odměňování a doložit, že nedochází k diskriminaci. Kdo má 100 a více zaměstnanců, čekají ho navíc pravidelné reporty.
V ČR se v návaznosti na novou směrnici chystají změny několika zákonů: Zákoníku práce, Občanského zákoníku a Občanského soudního řádu. Pokud vše půjde hladce, platit by mohly už od 1. ledna 2026. Nejzazší termín je stanoven na 7. června 2026.
Mezi hlavní cíle směrnice patří:
Dále směrnice bude obsahovat zákonnou povinnost informovat zaměstnance o systému odměňování a také o možnostech kariérního postupu.
V neposlední řadě to nově budou zaměstnavatelé, kdo bude prokazovat, že nedošlo k diskriminaci – důkazní břemeno se totiž přesouvá na jejich stranu.
Pokud se diskriminace prokáže, zaměstnavatel bude muset:
Zaměstnavatelé budou muset:
Pro každou skupinu zaměstnanců (např. dělníci, obchodníci, manažeři) musí být možné doložit, že podmínky odměňování jsou identické.
Zaměstnavatelé se 100 a více zaměstnanci budou také povinni připravovat a odesílat report o rovném odměňování. Ten bude mimo jiné obsahovat:
Požadavky na reporting se budou lišit podle počtu zaměstnanců, což ovlivní termín prvního podání a také frekvenci odesílání.
Počet zaměstnanců | Termín 1. reportu | Frekvence odevzdání |
100–149 zaměstnanců | do 7. 6. 2031 | každé 3 roky |
150–249 zaměstnanců | do 7. 6. 2027 | každé 3 roky |
250 a více zaměstnanců | do 7. 6. 2027 | každý rok |
Rozdíly v odměňování mezi ženami a muži nesmí překročit 5 %. Zohledněny samozřejmě budou faktory jako vzdělání, praxe nebo kvalifikace pro danou pozici. Pokud ovšem rozdíl i po jejich zohlednění přesáhne 5 %, bude ho muset zaměstnavatel zdůvodnit a také do půl roku sjednat nápravu.
Informace o odměnách už nebudou firemním tajemstvím. Směrnice zavádí změny ve sdílení mzdových údajů i v tom, co a jak musíte svému týmu říct.
Zaměstnanci budou moci od zaměstnavatelů požadovat informace o svých úrovních odměn a také o průměrných úrovních odměn pro stejné pozice nebo pro pozice, které mají stejnou hodnotu.
Zaměstnavatelé zároveň budou muset každý rok informovat všechny své zaměstnance o jejich nových právech a zveřejnit:
Zakázané praktiky:
Směrnice přináší víc než jen právní úpravy. Znamená zásah do mzdových systémů, procesů i firemní kultury. Náskok budou mít ti, kdo se začnou připravovat včas.
Mezi nejdůležitější kroky patří:
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.