Domů Přidanění služebních aut pro osobní účely od roku 2024

Přidanění služebních aut pro osobní účely od roku 2024

04. 12. 2023
Přidanění služebních aut pro osobní účely od roku 2024

Od 1. 1. 2024 nastanou změny ve zdanění automobilů, které zaměstnavatelé poskytují svým zaměstnancům nejen ke služebním, ale i k soukromým účelům. Ke dvěma dosavadním sazbám zdanění přibývá sazba třetí. Tato změna je součástí konsolidačního balíčku.

Sazby přidanění služebních vozidel pro soukromé účely

Když zaměstnavatel bezplatně poskytuje svým zaměstnancům služební motorové vozidlo i pro osobní účely, považuje se tato možnost za příjem zaměstnance. Pro výpočet částky příjmu podle vstupní ceny vozidla včetně DPH slouží zákonné sazby. Od roku 2024 dojde k zavedení nové třetí sazby pro elektro a jiná bezemisní vozidla.

Sazba ze vstupní ceny vozidlaTyp vozidlaPlatnost
1 %Vozidlo, které není nízkoemisní ani bezemisní.Již platná sazba
0,5 %Vozidlo kategorie M1, M2, N1 – nízkoemisní (vozidlo nesmí překročit emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší při reálném provozu).Již platná sazba
0,25 %Vozidlo, které jako zdroj paliva využívá pouze elektrickou energii nebo vodík či jiné vozidlo, které nemá žádné emise CO2, tzn. je bezemisní.Sazba platná od 1. 1. 2024

Rozdělení vozidel dle emisí se řídí zákonem upravující podporu nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících.

Přidanění vozidel k soukromým účelům ve mzdě zaměstnance

Pokud zaměstnanec bezplatně využívá firemní auto i k soukromým účelům, příjem vypočítaný pomocí sazeb výše je třeba zahrnout do jeho mzdy, a to za každý i započatý kalendářní měsíc, kdy má vozidlo k dispozici.

Nezáleží tedy, zda ho má k dispozici již 1. den v měsíci, či např. až 20. den – ve mzdě se vždy zohlední celá částka ze vstupní ceny vozidla.

Minimální výše přidanění je 1 000 Kč za měsíc, a to i v případě, že by vypočtená částka byla nižší.

  • Kdyby zaměstnanec během jednoho kalendářního měsíce využíval více vozidel za sebou, tak se ve mzdě přidaňuje částka vypočtená z nejvyšší vstupní ceny vozidla.
  • Při poskytnutí několika vozidel současně se zaměstnanci přidaňují částky všech vstupních cen vozidel, které má k dispozici.

Příklad mzdy s/bez vozidla k soukromým účelům

Vstupní cena vozidla činí 865 000 Kč včetně DPH.

Vozidlo není nízkoemisní ani bezemisní, takže k účelům přidanění počítáme se sazbou 1 %.

Mzda a odvody zaměstnance

PoložkaMzda s vozidlemMzda bez vozidla
základní mzda80 000 Kč80 000 Kč
vozidlo8 650 Kč×
SP zaměstnanec5 763 Kč5 200 Kč
ZP zaměstnanec3 990 Kč3 600 Kč
vypočtená zálohová daň13 305 Kč12 000 Kč
sleva 2 děti3 127 Kč3 127 Kč
sleva na poplatníka2 570 Kč2 570 Kč
zálohová daň po slevách7 608 Kč6 303 Kč
čistá mzda62 639 Kč64 897 Kč

Odvody zaměstnavatele

PoložkaMzda s vozidlemMzda bez vozidla
SP zaměstnavatel21 985 Kč19 840 Kč
ZP zaměstnavatel7 978 Kč7 200 Kč

Nevíte si rady s přidaněním vozidel?

Přenechte daňové starosti odborníkům. Rádi vám poradíme, nebo rovnou zajistíme zpracování mezd vedení účetnictví v Česku i na Slovensku. Ozvěte se na info@e-cons.cz a probereme s vámi možnosti spolupráce.

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i samotným vedením účetnictvím, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.