MPSV představilo novelu zákoníku práce s cílem zvýšit jeho flexibilitu v zájmu zaměstnanců i zaměstnavatelů.
Novela má zjednodušit slaďování pracovního a rodinného života, snížit administrativu a také pokračovat v digitalizaci státní správy. Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn, který by měly začít platit od 1. 1. 2025.
Změny budou teprve procházet schválením, proto je možné, že při legislativním procesu ještě nastanou drobné úpravy.
Ministr Jurečka k této novele uvedl: „Chceme, aby Česká republika byla konkurenceschopná a nehrála v Evropě druhé housle. K dosažení tohoto cíle je nezbytný moderní a pružný pracovní trh. Tento požadavek na větší variabilitu pracovněprávních vztahů dlouhodobě rezonuje jak mezi zaměstnavateli, tak mezi zaměstnanci. Proto nyní představujeme tzv. flexibilní novelu zákoníku práce, která vychází z praktických podnětů z praxe. Inspirujeme se u zemí, jako jsou Německo, Rakousko a Dánsko, kde podobné systémy úspěšně fungují.“
Výpovědní lhůta v délce 2 měsíců momentálně začíná až od 1. dne měsíce, který následuje po měsíci, kdy byla výpověď podána (např. výpověď převzata 24. 5. 2024, výpovědní lhůta běží od 1. 6. 2024).
Novela počítá se zachováním 2měsíční výpovědní lhůty s tím, že začne běžet již v den, kdy zaměstnanec či zaměstnavatel výpověď obdrží (např. výpověď převzata 24. 5. 2024, výpovědní lhůta končí 24. 7. 2024).
Návrh zákona dále zahrnuje zkrácení výpovědní lhůty pro zaměstnance, kteří poruší pracovní kázeň nebo kteří nebudou splňovat zákonné požadavky pro výkon zaměstnání, a to ze současných 2 měsíců pouze na 1 měsíc.
Momentálně platí, že zkušební doba činí u běžných zaměstnanců 3 měsíce a u vedoucích pracovníků až 6 měsíců. Po novele se prodlouží u běžných zaměstnanců až na 4 měsíce, u vedoucích na 8 měsíců.
Zaměstnavatelům však zůstane možnost si zvolit, zda chtějí využívat zkušební dobu dle nových či starých pravidel.
Při návratu z rodičovské dovolené do 2 let věku dítěte bude muset nově zaměstnavatel držet zaměstnanci tzv. „stejnou židli“, tedy stejnou pracovní pozici, ze které zaměstnanec odcházel na mateřskou, resp. rodičovskou.
Při návratu do práce po 2. roku, maximálně však do 3 let věku dítěte platí stávající úprava, tzn. že zaměstnanec musí být zařazen dle pracovní náplně uvedené v pracovní smlouvě.
Novela také ruší zákaz přivýdělku během rodičovské dovolené stejným druhem práce, který má zaměstnanec v pracovní smlouvě. To znamená, že si zaměstnanec bude moci (např. na DPP či DPČ) u zaměstnavatele přivydělávat i stejnou prací, kterou má ve své pracovní smlouvě.
Zaměstnavatel si už nebude muset vymýšlet nové druhy práce, které pak uvede do smlouvy o přivýdělku, což bylo doteď v praxi častým zvykem.
Momentálně je možné si vydělávat až od 15 let při splnění podmínky dokončené povinné školní docházky. Novela umožní přivýdělek již 14letým, kteří ještě povinou školní docházku neukončili.
Samorozvrhování pracovní doby je v současné době možné pouze při výkonu zaměstnání v režimu na dálku (tzv. home office). Novela umožní, že si po dohodě se zaměstnavatelem může zaměstnanec svou pracovní dobu rozvrhnout i přímo na pracovišti.
Také přibude možnost zkrátit denní odpočinek zaměstnance na 6 hodin, ale pouze v případě mimořádných událostí a havarijních stavů. Odpočinek poté bude muset být zaměstnanci nahrazen následující den.
Zahraniční firmy působící v Česku by měly mít od Nového roku možnost vyplácet mzdu svým zaměstnancům i v jiné měně než pouze v českých korunách
Podmínkou pro vyplacení v cizí měně bude, že tuto měnu má ČNB ve svém kurzovním lístku.
Registrovaní partneři získají stejný nárok na překážky v práci na straně zaměstnance, jako mají manželé (např. z důvodu svatby, pohřbu a jiných rodinných událostí).
Také nabydou práva při přechodu mzdových práv po smrti zaměstnance.
Zjistěte, jak si vedete v digitalizaci účetnictví a mezd! Ať už jste na začátku nebo máte technologie pod palcem, náš bezplatný checklist pro digitalizaci vám ukáže další kroky. Stáhněte si ho ještě dnes! 💻
Novela se dále zaměří na ujasnění výpočtu průměrného měsíčního výdělku zaměstnance v případě, že dojde ke změně jeho týdenní pracovní doby.
Průměrný měsíční výdělek je velice důležitý při výpočtu náhrad a příplatků ve mzdě (např. náhrady za dovolenou a překážky, při výpočtu odstupného apod…).
Novela nabídne zaměstnancům i zaměstnavatelům větší flexibilitu. Zvýšit ji můžete i sami vyladěním interních procesů.
Pokud stále spravujete docházky v Excelu nebo ručně vyplňujete a tisknete pracovní smlouvy a máte chuť to změnit, kontaktujte nás. Rádi vám pomůžeme s digitalizací HR i mezd.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.