Domů Změny v zálohách na zdravotní a sociální pojištění pro OSVČ v roce 2021 (ČR)

Změny v zálohách na zdravotní a sociální pojištění pro OSVČ v roce 2021 (ČR)

04. 01. 2021

S příchodem nového roku 2021 se zvyšují minimální zálohy OSVČ pro zdravotní a sociální pojištění. Pro hlavní činnost se navyšují zálohy na zdravotní pojištění na 2 393,- Kč měsíčně a zálohy na sociální pojištění na 2 588,- Kč měsíčně.

Pro vedlejší samostatně výdělečnou činnost se navyšuje minimální výše záloh na sociální pojištění z dosavadních 1 018,- Kč měsíčně na 1 036,- Kč. Tato záloha se neplatí pouze v prvním roce výkonu vedlejší činnosti. Zálohy na zdravotní pojištění se nehradí.

Změny vyplývají z nařízení vlády, které vyšlo ve Sbírce zákonů. Tato nařízení stanovují všeobecný vyměřovací základ 34 766,- Kč a přepočítací koeficient pro účely důchodového zabezpečení ve výši 1,0194. Průměrná mzda pro účely pojistného v roce 2021 tak činí 35 441,- Kč. Zálohy se tedy zvyšují o cca 80,- korun.

Nemocenské pojištění

Dále si může OSVČ nepovinně hradit nemocenské pojištění ve výši 2,1 % – v minimální výši 147,- Kč měsíčně. Nemocenské pojištění je pro živnostníky a další podnikatele dobrovolné. Pokud se pro něj rozhodnou, měli by opět platit alespoň minimální pojistné. To se odvíjí od minimálního vyměřovacího základu, který se od roku 2021 zvyšuje na 7 000,- Kč (dosud to bylo 6 000,- Kč).

Splatnost záloh

Zálohy na sociální pojištění v nové výši musí OSVČ začít platit v roce 2021 nejpozději od měsíce, ve kterém podali přehled o příjmech a výdajích za rok 2020.

Zálohy na zdravotní pojištění se musí uhradit do 8. dne následujícího měsíce, tedy nová záloha v minimální výši 2 393,- Kč za leden 2021 se musí uhradit do 8. 2. 2021.

Paušální daň

Od ledna 2021 se mohou podnikatelé dobrovolně přihlásit k platbě paušální daně. Tato daň platí pro malé živnostníky s obratem do 1 mil. Kč. Při uplatnění paušálu se podnikatelé budou moci vyhnout odvodům zdravotního a sociálního pojištění a zbavit se tak nadbytečného papírování. Přihlásit se však musí nejpozději do 11. ledna 2021.

Měsíční paušál činí 5 469,- Kč a je v něm zahrnuto minimální zdravotní pojistné (2 393,- Kč), minimální sociální pojistné navýšené o 15 % (2 976,- Kč) a daň z příjmů ve výši 100,- Kč.

Paušální daň je splatná 20. den každého zálohového měsíce. Výhodou tohoto režimu je, že OSVČ nemusí nadále řešit daňové přiznání a přehledy. Nevýhodou je, že podnikatelé již nebudou moci uplatnit daňové slevy, ani daňové zvýhodnění a daňový bonus.

Bára Adamcová
Accounting Consultant Assistant

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i samotným vedením účetnictvím, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.