Domů Změny v zálohách na zdravotní a sociální pojištění pro OSVČ v roce 2020 (ČR)

Změny v zálohách na zdravotní a sociální pojištění pro OSVČ v roce 2020 (ČR)

03. 01. 2020

S příchodem nového roku 2020 se zvyšují minimální zálohy OSVČ pro zdravotní a sociální pojištění. Pro hlavní činnost se navyšují zálohy na zdravotní pojištění na 2 352,- Kč měsíčně a zálohy na sociální pojištění na 2 544,- Kč měsíčně.

Pro vedlejší samostatně výdělečnou činnost se navyšuje minimální výše záloh na sociální pojištění z dosavadních 955,- Kč měsíčně na 1 018,- Kč. Zálohy na zdravotní pojištění se neplatí.

Změny vyplývají z nařízení vlády, které vyšlo ve Sbírce zákonů. Tato nařízení stanovují všeobecný vyměřovací základ 32 510,- Kč a přepočítací koeficient pro účely důchodového zabezpečení ve výši 1,0715. Průměrná mzda pro účely pojistného v roce 2020 tak činí 34 835,- Kč.

Nemocenské pojištění

Dále si může OSVČ nepovinně hradit nemocenské pojištění ve výši 2,1 % – v minimální výši 126,- Kč měsíčně. Nemocenské pojištění je pro živnostníky a další podnikatele dobrovolné. Pokud se pro něj rozhodnou, měli by opět platit aspoň minimální pojistné. To se odvíjí od minimálního vyměřovacího základu, který stát určil na 6 000,- Kč (tahle částka platí od ledna 2019, pro rok 2020 se nemění).

Splatnost záloh

Zálohy na sociální pojištění v nové výši musí OSVČ začít platit v roce 2020 nejpozději od měsíce, ve kterém podali přehled o příjmech a výdajích za rok 2019.

Zálohy na zdravotní pojištění se musí uhradit do 8. dne následujícího měsíce, tedy záloha v minimální výši za leden 2020 se musí uhradit do 8. 2. 2020.

Paušální daň

Od roku 2021 se plánuje zavedení paušální daně pro malé živnostníky s obratem do 1 mil. Kč. Při uplatnění paušálu se podnikatelé budou moci vyhnout odvodům zdravotního a sociálního pojištění a zbavit se tak nadbytečného papírování.

Paušální daň bude pravděpodobně ve výši 5 500 Kč měsíčně a má v ní být zahrnut odvod zdravotního pojištění (2 400 Kč), sociální ho pojištění (3 000 Kč) a daň z příjmu (100 Kč).

O dalších podrobnostech o paušální dani Vás budeme včas informovat.

Michal Matušínský
Accounting Consultant Assistant

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i samotným vedením účetnictvím, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.