Domů Stravenkový paušál – zavedení možná již od 1.1.2021

Stravenkový paušál – zavedení možná již od 1.1.2021

27. 11. 2020

V pátek 20.11.2020 schválila Poslanecká sněmovna návrh novely zákona o daních z příjmů, který počítá se zavedením stravenkového paušálu. Jedná se o daňově zvýhodněný peněžitý příspěvek na stravování zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů, který je alternativou pro nepeněžité příspěvky ve formě stravenek či závodního stravování.

Návrh novely zákona nyní míří k projednání do Senátu. Pokud bude schválen, mohl by začít platit již od 1.1.2021.

Současná právní úprava obsahuje následující dvě formy příspěvků na stravování zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů:

1) Stravování ve vlastním stravovacím zařízení nebo prostřednictvím jiných subjektů – v případě této varianty je daňově uznatelným nákladem zaměstnavatele příspěvek na stravování do výše 55% ceny jídla. Limit příspěvku je stanoven na 70 % stravného poskytovaného zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní době trvající 5 až 12 hodin (pro rok 2020 se jedná o 103,- Kč), tedy na 72,10 Kč.

2) Nepeněžité plnění ve formě stravenek – daňově uznatelným nákladem je zde příspěvek do výše 55 % ceny jídla za jednu směnu podle zákoníku práce maximálně do 70 % horního limitu stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin (pro rok 2020 se jedná o 103,- Kč), tedy do výše 72,10 Kč.

V obou výše uvedených případech je příspěvek od zaměstnavatele osvobozen od daně z příjmu na straně zaměstnance.

Novela zákona o daních z příjmů zachovává tyto varianty příspěvků na stravování a zavádí možnost poskytovat příspěvek v peněžité formě. Osvobození na straně zaměstnance by platilo i pro tento příspěvek.

Pro zahrnutí stravenkového paušálu do daňově uznatelných nákladů zaměstnavatele musí být příspěvek poskytnut na jednu směnu v souladu se zákoníkem práce až do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin (pro rok 2020 se jedná o 103,- Kč), tedy do výše maximálně 72,10 Kč.

Důvodů pro zavedení paušálu je uváděno několik. Patří mezi ně zejména vysoká administrativa a náklady na poplatky a provize spojené s poskytováním stravenek, omezená časová platnost stravenek nebo skutečnost, že stravenky nejsou přijímány u všech provozovatelů stravovacích zařízení.

Zuzana Dušilová
Accounting Consultant Assistant

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i samotným vedením účetnictvím, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.